هرگز از اين موارد براي درمان شپش سر استفاده نكنيد

۱۸ بازديد

يك عفونت شايع و بسيار مسري كه همه از آن فراري هستند شپش سر يا پديكولوز كاپيتس است. اين عفونت تاريخچه ديرينه دارد و در سراسر جهان و همه نژادها ديده‌شده است. اين بيماري به علت مسري بودن بيشتر در مكان‌هاي عمومي كه افراد در كنار يكديگر معاشرت مي‌كنند رخ مي‌دهد. به‌عنوان‌مثال مهدكودك‌ها، مراكز مراقبت‌هاي شبانه‌روزي، پادگان‌هاي نظامي و اين‌گونه مكان‌ها بيشتر در معرض اين بيماري قرار دارند. يكي از نشانه‌هاي اين بيماري خارش سر شديد است؛ يعني شما با خارش شديد سر متوجه خواهيد شد كه درگير اين عفونت شده‌ايد. اگر عفونت در سر شما پيشرفت كرده باشد حشرات بسيار كوچك بدون بال و شش پايي را نزديك به پوست سر خود خواهيد ديد. اين حشرات از خون انسان تغذيه مي‌كنند به همين علت است كه خارج از پوست سر نمي‌تواند بيش از 2 روز زنده بماند. اين حشرات نزديك به پوست سر تخم‌گذاري مي‌كنند و 7 تا 10 روز بعد شپش‌ها از تخم بيرون مي‌آيند. اين بيماري از طريق اشتراك بالشت، شانه، برس و حوله و همچنين نزديك شدن به فرد آلوده به شپش منتقل مي‌شود. در گذشته‌هاي دور به دليل بهداشت ضعيف اين بيماري شيوع بيشتري داشت اما امروزه به دليل اينكه تمام افراد دسترسي به بهداشت كافي و حمام دارند شپش سر كمتر ديده مي‌شود.

 

شپش سر را چگونه از بين ببريم؟

همان‌طور كه مي‌دانيد شپش سر از عفونت‌هايي است كه بسيار آزاردهنده مي‌باشد و تمامي افراد از آن فراري هستند. اگر احساس كرديد خود يا كودكانتان به اين عفونت دچار شده‌ايد بايد هرچه سريع‌تر به فكر درمان شپش سر باشيد. ازآنجايي‌كه اين بيماري مسري است به‌سرعت مي‌تواند ديگر افراد خانواده و تمامي وسايل فرد را آلوده كند. همچنين به‌سرعت در سر پيشرفت كرده و شپش‌ها در سر تخم‌گذاري كرده و زياد مي‌شوند. درنتيجه درمان و از بين بردن آن بسيار سخت خواهد شد. براي از بين بردن و درمان شپش سر راه‌كارهاي مختلفي وجود دارد. البته اولين پيشنهاد مجله جوان ايراني به شما اين است كه به پزشك و متخصص زيبايي و پوست و مو مراجعه كنيد؛ زيرا ميزان شدت بيماري و نوع پوست سر هر فرد در درمان مؤثر است. شپش سر را با انواع داروهاي خانگي، بدون نسخه و نسخه‌اي مي‌توان درمان كرد كه برخي از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جدا كردن تخم‌هاي شپش با شانه مخصوص ضد شپش
  • درمان شپش سر با سركه
  • از بين بردن شپش سر به كمك مايونز
  • روغن نارگيل براي از بين بردن شپش سر
  • از بين بردن شپش سر با آب‌ليمو
  • درمان با استفاده از حنا
  • استفاده از پيرترين‌ها
  • استفاده از لوسيون پرمترين 1%
  • درمان شپش سر با اسپينوزاد
  • شامپوي ليندن 1%

درمان شپش سر با سركه

درمان شپش سر با سركه

گزارش‌ها حاكي از آن است كه عفونت آزاردهنده شپش سر را مي‌توان با سركه درمان كرد. علت آن نيز بيشتر اسيد استيك موجود در سركه است كه مي‌تواند شپش‌ها را از بين ببرد. همچنين سركه براي حل كردن و جدا كردن تخم‌هاي شپش مرده از مو كاربرد دارد. سركه به‌تنهايي نمي‌تواند بيماري را به‌طور كامل بهبود بخشد زيرا سركه نمي‌تواند شپش‌هاي بالغ را بكشد؛ بنابراين از سركه براي يك درمان كامل‌كننده استفاده كنيد. قبل از آن مي‌توانيد توسط يك شانه مخصوص ضد شپش شپش‌هاي بالغ را تا جاي ممكن از سر خارج كنيد. همچنين مي‌توانيد از شامپوهاي ضد شپش براي كشتن حشرات شپش استفاده كنيد. از سركه نيز براي از بين بردن تخم شپش‌ها كمك بگيريد تا درمان شما كامل شود. مراحل زير را براي درمان شپش سر با سركه انجام دهيد:

  • موهاي خود را كمي خيس كنيد، به‌اندازه‌اي كه نم داشته باشند.
  • سركه را بايد به‌طور مستقيم روي پوست سر خود و موهاي خود بريزيد به‌طوري‌كه سركه تمام موهاي شما را پوشش دهد. چشم‌هاي خود را در اين مرحله ببنديد.
  • 5 تا 10 دقيقه به سركه فرصت دهيد تا پوشش محافظ تخم‌ها را از بين ببرد.
  • بعدازآن موهاي خود را توسط يك شانه مخصوص ضد شپش شانه بزنيد. اين كار را با دقت انجام دهيد و تمام موها را از ريشه تا انتهاي ساقه شانه بزنيد تا تمام تخم‌ها از مو جدا شوند.
  • بعد از چند دقيقه موهاي خود را با آب بشوييد.

شپش‌ها از تخم‌ها بعد از 7 تا 10 روز بيرون مي‌آيند بنابراين اگر حتي يك تخم هم باقي بماند بازهم عفونت تكرار مي‌شود. درنتيجه درمان با سركه را به‌دقت و روزانه يك‌بار انجام دهيد تا نتيجه مثبت بگيريد.

درمان شپش سر با اسپند

درمان شپش سر با اسپند

اسپند يكي از گياهاني است كه همه ما ايراني‌ها با آن آشنايي كافي داريم. جالب است كه بدانيد از اين گياه علاوه بر ضدعفوني هوا، دور كردن حشرات، خوشبو كردن فضا و خنثي كردن چشم‌زخم، در درمان شپش سر استفاده مي‌شود. استفاده از اسپند براي از بين بردن شپش سر يكي از راه‌هاي خانگي و بي‌خطر است كه در برخي از افراد نتيجه مثبت آن مشاهده‌شده است. حتي برخي از افراد براي جلوگيري از عفونت شپش سر نيز از اسپند استفاده مي‌كنند. براي درمان شپش سر با اسپند مراحل زير را با دقت انجام دهيد:

  • يك قاشق اسپند خشك را آسياب كنيد و درون يك ليوان آب جوش بريزيد. اين تركيب بايد به مدت 15 دقيقه بجوشد. اين ميزان اسپند براي موهاي كوتاه است. در صورت بلند بودن موها مقدار آن را دو تا سه برابر كنيد.
  • اين ماده را روي موهاي خود ريخته و سعي كنيد تمام موها به اين ماده آغشته شوند.
  • 45 دقيقه فرصت لازم است تا اسپند درمان را انجام دهد.
  • بعد از آن مي‌توانيد موهاي خود را با آب بشوييد.
  • به مدت يك هفته اين روش را هرروز انجام دهيد تا نتيجه آن را مشاهده كنيد.

اسپند برخلاف سركه حشرات شپش را از بين موهاي شما از بين خواهد برد و نمي‌تواند تخم شپش را از بين ببرد؛ بنابراين براي درمان كامل مي‌توانيد از سركه و اسپند باهم كمك بگيريد. يك روز براي از بين بردن شپش‌ها از اسپند كمك بگيريد و روز بعد توسط سركه تخم‌ها را از بين ببريد.

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا

از زمان‌هاي قديم از حنا براي درمان مشكلات پوست و مو استفاده مي‌شده است كه يكي از كاربردهاي آن از بين بردن شپش سر بود. حنا خاصيت‌هاي بي‌شماري دارد به همين علت است كه در بين مردم محبوبيت دارد و افراد براي رفع مشكلات خود آن را انتخاب مي‌كنند. با توجه به تجربيات و گزارش‌ها استفاده از حنا يك راهكار درماني سنتي براي از بين بردن شپش سر است كه در ادامه مراحل درمان با حنا را آورده‌ايم:

  • يك فنجان پودر حنا را داخل ظرف مناسبي بريزيد. توجه داشته باشيد كه حنا با فلز واكنش نشان مي‌دهد؛ بنابراين از ظروف شيشه‌اي و پلاستيكي استفاده كنيد.
  • نصف ليوان آب گرم به حنا اضافه كنيد.
  • تركيب را خوب به هم بزنيد تا يكدست شود و گلوله‌هاي حنا داخل آن ديده نشود. همچنين تركيب شما نبايد رقيق باشد.
  • حال توسط يك برس رنگ مو تمام موهاي خود را به اين ماسك حنا آغشته كنيد. مطمئن شويد كه حنا به تمام قسمت موهاي شما رسيده باشد.
  • موهاي خود را توسط يك پلاستيك پوشش دهيد و به مدت 3 ساعت به آن استراحت دهيد.
  • در مرحله آخر به هنگام آبكشي بايد موهاي خود را مرتباً با شانه مخصوص شانه بزنيد تا تخم‌ها و شپش‌هاي مرده از مو جدا شوند.

مي‌توانيد در ماسك حنايي كه براي درمان شپش سر درست كرده‌ايد مقداري ليموترش نيز بريزيد زيرا ليموترش نيز براي درمان مؤثرتر كمك خواهد كرد. توجه داشته باشيد كه براي درمان كامل بايد همچنان تا بهبود كامل و از بين رفتن تمام تخم‌ها از ماسك حنا استفاده كنيد.

درمان شپش سر با آب‌ليمو

درمان شپش سر با آب ليمو

آب‌ليمو داراي خواص ضدعفوني‌كنندگي است كه مي‌تواند در درمان شپش سر بسيار مؤثر عمل كند. علاوه بر آن مي‌تواند عفونت پوست سر را كه به دليل خارش ايجادشده است را درمان كند. مراحل زير را براي درمان انجام دهيد:

  • ليموهاي بزرگ و آبدار را براي آب گرفتن انتخاب كنيد. ليموها را آب بگيريد.
  • آب‌ليموها را روي پوست سر خود بماليد.
  • 15 دقيقه زمان لازم است تا آب‌ليمو اثر كند.
  • موهاي خود را پس از 15 دقيقه با شانه مخصوص شانه بزنيد. توجه كنيد كه تمام موها را به‌دقت شانه بزنيد تا به حد ممكن شپش‌ها و تخم‌ها از موي شما جدا شوند.

درمان شپش سر با رنگ مو

درمان شپش سر با رنگ مو

به نظر شما رنگ كردن مو به درمان شپش سر كمك مي‌كند؟ بله رنگ كردن مو در از بين بردن اين عفونت بي‌تأثير نيست. موادي كه براي رنگ كردن مو از آن‌ها استفاده مي‌شود بيشتر براي شپش سر سمي هستند و آن‌ها را از بين مي‌برند. البته اين مواد نمي‌توانند به درون تخم شپش‌ها نفوذ كنند بنابراين نمي‌توانند تخم‌ها را از بين ببرند. درنتيجه رنگ كردن مو و تغيير رنگ موهاي خود فقط به‌منظور از بين بردن شپش سر، راهكار جالبي نيست.

درمان شپش سر با نوشابه

درمان شپش سر با نوشابه

بسياري از افراد ادعا مي‌كنند كه نوشابه مي‌تواند در درمان شپش سر مؤثر باشد بنابراين به شما پيشنهاد مي‌كنند كه نوشابه را روي سر خود خالي كرده و موهاي خود را با اين ماده مضر بشوييد. به همين علت محققان تصميم گرفتند تا اثر نوشابه را بر روي شپش مشاهده كنند. نتيجه براي متخصصان جالب بود. شپش در مجاورت با نوشابه تنها كمي از قدرت حركت آن‌ها كم شد و بعد از بيرون آمدن از نوشابه با سرعت و انرژي بيشتري شروع به حركت كردند. شايد اين موضوع به دليل قند موجود در نوشابه است كه براي شش‌ها حكم دوپينگ را دارد. توصيه مجله جوان ايراني اين است كه هرگز از نوشابه براي درمان شپش سر خود كمك نگيريد.

 

درمان فوري ريزش مو با روش‌هاي خانگي و يا با دارو را مي‌توانيد در اين مقاله بخوانيد:

درمان ريزش مو

درمان شپش سر با روغن‌زيتون

درمان شپش سر با روغن زيتون

شايد شنيده باشيد كه روغن‌زيتون نيز در درمان شپش سر مي‌تواند كاربردي باشد. محققان نيز با تحقيقات خود متوجه شدند كه شپش‌ها بعد از دو ساعت كه در روغن‌زيتون غوطه‌ور باشند خفه مي‌شوند. از بين بردن شپش‌ها به كمك روغن‌زيتون به اين صورت است كه شپش‌ها را از اكسيژن محروم مي‌كند و درنهايت آن‌ها از بين خواهند رفت. براي اين روش لازم است كه از روغن‌زيتون مرغوب استفاده كنيد. موهاي خود را با دقت به روغن‌زيتون آغشته كنيد و با يك پوشش پلاستيكي بپوشانيد. در مرحله آخر نيز بعد از 8 ساعت موهاي خود را با شامپوي مناسب بشوييد.

درمان شپش سر در كودكان

درمان شپش سر در كودكان

براي از بين بردن شپش سر در كودكان تمام روش‌هايي كه تا اينجا بررسي كرديم را مي‌توانيد به‌كارگيريد. البته به علت حساس بودن پوست سر كودكان بايد با مراقبت‌هاي بيشتري درمان را انجام دهيد. براي كودكان بهترين راه مراجعه به پزشك پوست و مو و درمان بيماري است. در غير اين صورت راه‌حل بعدي درمان روش‌هاي خانگي هستند كه براي پوست سر كودك شما ضرر كمتري دارند. از داروهاي شيميايي تا حد امكان استفاده نكنيد زيرا دوزهاي زياد ممكن است براي كودك شما خطرناك باشند. از چند روش نيز باهم براي درمان كمك نگيريد زيرا پوست ممكن است نسبت به يكي از مواد حساسيت نشان دهد. در اين صورت مي‌توانيد درمان را توسط آن ماده حساسيت‌زا قطع كنيد.

درمان شپش سر كودكان زير 2 سال

مشاهده شپش سر در كودكان مخصوصاً در كودكان زير 2 سال بسيار وحشتناك است؛ اما اين به اين معنا نيست كه اين بيماري مسري قابل‌درمان نيست. اگر موهاي كودك خود را كوتاه كنيد روش‌هاي درمان بهتر عمل خواهند كرد اما در غير اين صورت نيز مي‌توان به از بين بردن شپش سر پرداخت. بهترين كار مراجعه به متخصص پوست و مو است تا كودك خود را از واكنش‌هاي احتمالي كه قرار است پوست سر او نسبت به روش‌هاي درمان خانگي بدهد، ايمن كنيد. همچنين لباس‌ها و تمام وسايل كودك را ضدعفوني كنيد تا هم‌زمان با طول درمان شپش‌ها تكرار نشوند. از اسپند، سس مايونز، روغن‌زيتون و درمان‌هايي كه مي‌دانيد خطر كمتري ايجاد خواهند كرد براي درمان شپش سر كودكان زير 2 سال استفاده كنيد.

درمان شپش سر در بارداري

درمان شپش سر در بارداري

بارداري يكي از مراحل پرخطر زندگي خانم‌ها است كه اگر در اين دوران دچار مشكلي شوند درمان و رفع آن مشكل به‌آساني دوران عادي زندگي آن‌ها نخواهد بود. سؤالي كه در درمان شپش سر در بارداري پيش مي‌آيد اين است كه آيا مي‌توان از داروهاي شيمايي و لوسيون‌ها استفاده كرد؟ براي استفاده از داروهاي شيميايي مطمئن شويد كه هيچ‌كدام از درمان‌هاي طبيعي و خانگي براي شما مؤثر نبوده‌اند. براي اين منظور ابتدا روش‌هاي ديگر مانند روغن درخت چاي، شانه كردن با شانه مخصوص، روغن‌زيتون و … را امتحان كنيد. در صورت نتيجه نگرفتن از درمان‌هاي خانگي بي‌خطر، مي‌توان از لوسيون دايمتيكون 4 درصد كمك گرفت. البته قبل از استفاده بهتر است با پزشك مشورت شود.

شامپو براي درمان شپش سر

اگر از درمان‌هاي خانگي نااميد شده‌ايد و به فكر داروي بي نسخه هستيد ما براي شما پيشنهاداتي داريم. شامپوهاي ضد شپش مختلفي وجود دارند كه مي‌توانيد براي از بين بردن شپش‌ها از آن‌ها كمك بگيريد. بهترين شامپو بايد بتواند در سه مرحله تمام شپش‌ها را از بين ببرد. در اينجا چند نمونه از اين شامپوها را معرفي كرده‌ايم:

  • شامپو و روغن ضد شپش نلا
  • شامپو پرمترين
  • شامپو ليندان
  • لوسيون نايليس
  • سرم مو پريم
  • شامپو لايس فري سريتا

كلام آخر

درست است كه شپش سر از بيماري‌هايي است كه براي همه ما وحشتناك خواهد بود اما نكته مثبت اين است كه اين بيماري قابل‌درمان است. بايد دقت داشته باشيد كه درمان را به‌سرعت آغاز كنيد تا جلوي پيشروي اين عفونت را بگيريد تا درمان آن سخت نشود. همچنين با درمان سريع از انتقال اين بيماري به ديگر افراد خانواده كمك خواهيد كرد. در اين مقاله از مجله جوان ايراني سعي كرديم روش‌هاي درمان شپش سر را كه مؤثر هستند معرفي كنيم. اميدواريم توانسته باشيم به بهبود بيماري شما كمك كرده باشيم.

 

https://irjavan.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%be%d8%b4-%d8%b3%d8%b1/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.